معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

پاورپوینت نمونه موردی مدارس تاریخی ایران

پاورپوینت نمونه موردی مدارس تاریخی ایران

پاورپوینت نمونه موردی مدارس تاریخی ایران

 

مدارس تاریخی ایران گواه علم و تمدن چندین هزار ساله ایرانیان اند. مدرسه های قدیمی ایران در گوشه و کنار سرزمین پهناور ایران؛ دانشمندان، ادیبان و هنرمندان بی‌شماری تربیت کرده‌اند. در ایام قدیم مکتب خانه های ایران و پس از آن مدارس ایران، کانون پرورش فرزندان بودند. لازم است بدانیم که مکتب خانه چیست؟ و تفاوت مدرسه و مکتب خانه چیست؟ تا درک کنیم؛ چگونه بزرگانی چون خوارزمی و زکریای رازی در چنین نظامی توسعه یافتند.

مکتب خانه های ایران اولین نظام آموزش در ایران بودند و به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز نداشتند. راه‌اندازی یک مکتب خانه منوط به وجود فردی به عنوان میرزا یا ملای مکتب خانه بوده است. در هر محله‌ای که فردی باسواد و مسلط به قرائت قرآن حضور داشت می‌توانست با جمع کردن کودکان، مکتب خانه راه‌اندازی کند.

ملاک اولیه تدریس در مکتب خانه تدریس حروف الفبا و روخوانی قرآن بوده است. سپس تدریس گلستان سعدی، اعداد و محاسبات اولیه، اصول فقه و صرف و نحو عربی بوده است. اغلب میزان تدریس و حقوق ملا با توافق او با پدر کودک تعیین می‌شد. هدف اولیه خانواده‌ها باسواد شدن فرزندان بوده و اغلب آنها به همین امر اکتفا می‌کردند. مکتب خانه را می‌توان به نوعی پیش نیاز ورود به مدارس علمیه دانست. کسانی که استعداد و توان مالی تحصیل در مکتب خانه را داشتند بعدها می‌توانستند برای ادامه تحصیل به مدارس علمیه بروند.

 

فهرست پاورپوینت:

مدرسه ها و فضاهای آن
حجره ها
مدرس
بررسی چند مدرسه
مدرسه فخریه سبزوار
غیاثیه خرگرد
ضیائیه یزد
خان شیراز
چهارباغ اصفهان
الغ بیک
سپهسالار

 

پاورپوینت نمونه موردی مدارس تاریخی ایران

صفحات: 48 اسلاید

فرمت فایل: پاورپوینت – PPTX – قابل ویرایش

 

 

پرداخت و دانلود با کلیه کارت های بانکی عضو شتاب

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo