معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

پاورپوینت مقایسه بازار سنتی تبریز با بازار قدیمی گرگان

مقایسه بازار سنتی تبریز با بازار قدیمی گرگان

پاورپوینت مقایسه بازار سنتی تبریز با بازار قدیمی گرگان

 

بازار سنتی تبریز، یکی از بزرگترین مراکز خرید تبریز محسوب می شود. بخش وسیعی از تبریز را این بازار شامل می شود. بازار سنتی تبریز از شرق به عالی قاپو، از غرب به مسجد جامع گرگان و از شمال به رودخانه میدان چایی ختم می‌شود. این بازار بین خیابان‌های دارایی، شهدا، چای کنار، مطهری، فردوسی و جمهوری واقع شده است.
بازار قدیم تبریز یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده در تمام جهان است. این بازار جزء زنده‌ترین آثار تاریخی تبریز می‌ باشد. این بازار شامل مجموعه‌های مختلفی می‌شود. این مجموعه نه فقط یک دالان طولانی، بلکه یک منطقه بسیار بزرگ است. بازار قدیم تبریز از تیمچه‌های مختلف و کوچه‌پس‌کوچه‌های پرپیچ‌وخم تشکیل می‌شود.
بازار سرپوشیده تبریز در مساحتی بالغ‌بر یک کیلومتر مربع قرار دارد. این بازار وسیع‌ترین مجموعه به‌هم‌پیوسته آجری در تمام دنیاست. بازار قدیم تبریز شامل ۵ هزار و 500 حجره، 25 تیمچه، 20 راسته، 35 سرا، حمام، مدرسه، کاروان‌سرا و مسجد است. با وجود قدمت فراوان این بازار، خوشبختانه هنوز زندگی در آن جریان دارد. بازار قدیم تبریز را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراکز خریدوفروش در شمال‌غرب ایران دانست. سال‌هاست این بازار قدیمی منبع کسب روزی حلال برای مردم تبریز است. افرادی که یک حجره نسل به نسل بین آن‌ها به ارث رسیده است و هنوز هم در همان صنف قدیمی مشغول به کار هستند.

این بازار نه فقط از نظر اقتصادی، بلکه از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز اهمیت بسیاری دارد. از گذشته تا به امروز، بازار بزرگ تبریز از نظر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اهمیت بسیاری داشته است. اعتراضات، گردهمایی‌ها، مراسم عزاداری و سایر اجتماعات تبریز، همه در این مکان برگزار می‌شوند. پس در حقیقت می‌توان گفت که بازار قدیم تبریز، قلب تپنده و شاهرگ اصلی این شهر بزرگ محسوب می‌شود.

 

فهرست پاورپوینت:

مقدمه
بخش اول: بازار سنتی تبریز
معرفی بازار
دسترسیها
معماری بازار
نقشه ها
بخش دوم: بازار قدیمی گرگان یا بازار نعلبندان
معرفی بازار
دسترسیها
بناهای مهم و تاریخی داخل بازار نعلبندان
نقشه پلان
ویژگی معماری بازار و وجه تسمیه
بخش سوم: تفاوت های اساسی بازارها در اقلیم سرد با بازارهای اقلیم معتدل و مرطوب
شکل بازار
شناخت مصالح بکار رفته
ورودی بازارها

 

 

دانلود پاورپوینت مقایسه بازار سنتی تبریز با بازار قدیمی گرگان

صفحات: 27 اسلاید

فرمت فایل: پاورپوینت – PPTX – قابل ویرایش

 

 

پرداخت و دانلود با کلیه کارت های بانکی عضو شتاب

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo