معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

پاورپوینت بازار و تحلیل بازارهای قدیمی

پاورپوینت بازار و تحلیل بازارهای قدیمی

سایت-گردشگری-جاکاو-بازار-قدیم-قدیمی-تبریز-آذربایجان-شرقی

پاورپوینت بازار و تحلیل بازارهای قدیمی

 

 

بازار مهم ترین محور ارتباطی و فضای شهری در شهرهای ایرانی، در قدیم محسوب می شده است. چراکه بازارهای اصلی و دائمی در هر شهر اغلب در امتداد مهم ترین راهها و محورهای شهری که از یک دروازه شروع می شد و تا مرکز شهر ادامه می یافت، شکل می گرفت.

بازارهای اصلی ایرانی اغلب به شکل خطی و در امتداد مهم ترین راه و معبر شهری شکل می گرفته است، به همین جهت مهم ترین بخش و عنصر اصلی یک بازار، راسته اصلی آن است. یک راسته بازار در ساده ترین شکل با دکان های واقع در دو سوی آن شکل می گرفت. بسیاری از بازارها به تدریج ساخته می شدند و توسعه می یافتند و به همین علت امتداد راسته این بازارها به تابعیت از صورت معابر غیر مستقیم و به شکل ارگانیک بوده است. تعداد اندکی از بازارها که توسط حاکم یا افراد خیرخواه ساخته می شد، مستقیم و طراحی شده بود. در امتداد یک راسته اصلی اصناف گوناگونی مستقر می شدند، به این ترتیب که هر صنف در بخشی از راسته اصلی جای می گرفت. در بعضی از شهرهای بزرگ دو یا چند راسته اصلی به صورت موازی با متقاطع پدید می آمد.

بازارهای شهرهای بسیار کوچک تنها از یک راسته اصلی تشکیل می شد اما در شهرهای متوسط و بزرگ علاوه بر راسته اصلی، تعدادی راسته فرعی به صورت موازی یا عمود بر راسته اصلی پدید می آمد که حاصل توسعه بازار در معابر فرعی بوده است. تعداد معابر فرعی در هر بازار به رونق و توسعه فعالیت های اقتصادی در آن شهر بستگی دارد. اغلب موارد راسته های فرعی هرکدام به یکی از اصناف یا پیشه وران مختص می شد و کالای خاصی در آن مورد عرضه قرار می گرفت. ارزش مکانی و اقتصادی راسته های فرعی غالبأ کمتر از راسته اصلی بوده است.

 

 

فهرست پاورپوینت:

تعریف کلی
مقدمه
تاریخچه و چگونگی به وجود آمدن بازار
عناصر تشکیل دهنده بازار
شکل بازار در اقلیم مختلف

 

دانلود پاورپوینت بازار

صفحات: 63 اسلاید

فرمت فایل: پاورپوینت – PPTX – قابل ویرایش

 

 

 

پرداخت و دانلود با کلیه کارت های بانکی عضو شتاب

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo