معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

پاورپوینت مسجد شیخ لطف الله و نقش نور در آن

دانلود پاورپوینت مسجد شیخ لطف الله و نقش نور در آن

پاورپوینت مسجد شیخ لطف الله و نقش نور در آن

 

دانلود پاورپوینت مسجد شیخ لطف الله و نقش نور در آن

دانلود پاورپوینت مسجد شیخ لطف الله

 

علیرضا عباسی خطاطی کتیبه‌ها و دو ردیف کتیبه دور گلوی زیر گنبد و محمدرضا اصفهانی معماری مسجد را برعهده داشت. از ویژگی‌های مسجد شیخ لطف‌الله نداشتن صحن و مناره است که در معماری اسلامی جزء لاینفک مساجد است.
تزئینات کاشی‌کاری مسجد شیخ لطف‌الله در داخل از ازاره‌ها به بالا همه از کاشی‌های معرق پوشیده شده است. این مسجد یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو واقع شده است. شماری از کاشیکاری‌های معرق درون و بیرون گنبد و کتیبه‌های خط ثلث آن به خط علی‌رضای تبریزی عباسی است.
این مسجد به علت اینکه نه مناره دارد و نه دارای شبستان ورودی (حیاط) است و همچنین ورودی آن پله می‌خورد، مشابه سایر مساجد نیست. عدم وجود شبستان و صحن ورودی، این مسجد را به مقتضیات تقارنی میدان نقش جهان (قرار گرفتن مسجد رو به روی عمارت عالی‌قاپو) که در نهایت منجر به این مسئله شده است که نتوان صحنی یا حیاطی رو به قبله که برای نمازگزاری استفاده شود، برای آن طراحی کرد.
سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است. جلو خان مسجد با عقب‌نشینی از بدنه شرقی میدان آغاز می‌شود. بعد از عبور از چهار پله به محوطه سردر می‌رسیم. قسمت پایینی دیوار‌های این محوطه با سنگ مرمر زرد پوشیده شده‌است، سکو‌های بزرگ کناری هم از همین نوع سنگ هستند. در ورودی مسجد به صورت دو لنگه‌است که از چوب چنار یک‌پارچه ساخته شده‌اند و پس از گذشت چهارصد سال هنوز پابرجا هستند. در جلوی مسجد حوض ۸ ضلعی زیبایی قرار داشته که در سال‌های ۱۳۱۶ تا ۱۳۱۸ خ. برداشته شده‌است. در این زمان پوشش کف گنبدخانه از جنس گچ بوده و پنجره‌های چوبی منصوب در آن روشنایی زیرزمین را تأمین می‌کرده‌است. مسجد شیخ لطف‌الله فاقد حیاط است.
سر در معرق آن تا پایان سال ۱۰۱۱ قمری هجری ساخته و پرداخته شده و اتمام ساختمان و تزئینات آن در سال ۱۰۲۸ هجری قمری بوده‌است. کتیبه سر در آن به خط ثلث علیرضا عباسی و مورخ به سال ۱۰۱۲ هجری است، معمار و بنای مسجد استادمحمدرضا اصفهانی بوده‌است که نام او در داخل محراب زیبای مسجد در دو لوحه کوچک به این شرح ذکرشده عمل فقیر حقیر محتاج برحمت خدا محمدرضا بن استاد حسین بنا اصفهانی ۱۰۲۸ خطوط و کتیبه‌های داخل مسجد کار علیرضا عباسی خطاط بسیار مشهور زمان شاه عباس و باقر بنا خوشنویس گمنام آن دوره است که نمونه خط ثلث او با خط علیرضا عباسی برابری می‌کند. داخل و خارج گنبد بی‌مانند این بنا که از زیباترین گنبد‌های جهان به شمار می‌رود، از کاشی‌های معرّق نفیس پوشیده شده است. باستان‌شناسان خارجی عظمت معماری این مسجد را ستوده‌اند. استفاده از نور طبیعی و رنگ‌های زیبا همه و همه از جمله ویژگی‌های چشمگیر این بناست.

 

موضوع : نقش نور در مسجد شیخ لطف الله

در قالب ppt و در 26 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

نور در معماری اسلامی
محل قرارگیری مسجد شیخ لطف الله
میدان نقش جهان
ساختن مسجد شیخ لطف الله
پلان مسجد شیخ لطف الله
ویژگی های نورپردازی
مکانیسم نورپردازی
مهار نور
تلطیف نور
انعکاس و جذب نور
هماهنگ کردن قدرت بینایی به نور
نقش نور بر آیات روی دیوار

به همراه تحقیق با موضوع مسجد شیخ لطف الله

در قالب word و در 13 صفحه، قابل ویرایش، شامل:

مقدمه
کاربرد بناها
مساجد
مدارس
آرامگاه ها و زیارتگاه ها
حسینیه ها، تکایا و مصلی ها
پلها
کاخ ها
کاروانسراها
حمام ها
قلعه ها
آب انبارها
بازارها
عناصر تشکیل دهنده معماری
بادگیر
سردابه
روش های ساخت و تزیین
مصالح ساختمانی

تعداد صفحات : 26 اسلاید + 13 صفحه

فرمت فایل : پاورپوینت + ورد – قابل ویرایش

پرداخت و دانلود با کلیه کارت های بانکی عضو شتاب

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *