معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

دانلود مقاله اندیشه های خام شهرسازی

دانلود مقاله اندیشه های خام شهرسازی

دانلود مقاله اندیشه های خام شهرسازی

ماهيت امروز شهرهای ايران

از سرش پيچيده شهر سرچشمه می گيرد. اين سرشت داراي دو وجه است: يكي فرآيند شهرنشينی مانند مسائل اجتماعی، اقتصادی، زيست محيطی ارتباطات و مانند آن، و ديگری فرآيند خرد و انديشه شهرسازی، كه براي مسائل شهری بنيان هر دو جنبه را به چهار عامل اساسی زير نسبت می دهند:

1 – پويشهای اجتماعی – اقتصادی

2 – رشد شتابان شهرنشينی

3 – تحول فرهنگ مادی (تكنولوژی) و فرهنگ عقلی (انديشه)

4 – مديريت اجتماعی (سياسی)

عوامل ذكر شده همه نيروهای موثر در ايجاد مسائل شهری هستند اما در يك تحليل منطقی، عوامل ياد شده آنچنان درسلسله علت و معلول به همديگر مرتبط اند، كه هر يك به شمار آيد. چنين تحليلی سرانجام دور و تسلسل به وجود می آورد. براي خروج از چنين دور باطلی كساني مانند: «انگلس»، «اشپنگلر» و «هانری لافور» مسائل شهری را تجلی اقتصاد سياسی دانسته اند. و برخی مانند مشيل فوكو از ان تعبير قدرت گرفته اند و مانوئل كاسل آن را تعبير به سياست كرده است.

برخي نويسندگان، بر اساس نظرات نتچه و هاديگر جامعه صنعتی عصر ما و به تبغ آن مدرنيسم نسبت می دهند و حجابی از مفاهيم خردباوری و فرهنگی را بر چهره ماهيت شهر می كشند. رواج مباحث مدرنيته در چند سال اخير چنان هزار تويی پديد آورده كه خروج از آن آسان نيست برخي مانند كولاكوفسكی می گويند: ابهام و گوناگون كاربرد مفهوم مدرنيسم آن را به برچسبی بدل كرده كه فاقد كاركرد و دقت بينی است.

.

.

مقاله اندیشه های خام شهرسازی

صفحات: 42 صفحه

فرمت فایل: ورد-Doc -قابل ویرایش

 

 

پرداخت و دانلود با کلیه کارت های بانکی عضو شتاب

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *