معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

سادگی معماری ایرانی با هندسه ای پیچیده

سادگی معماری ایرانی با هندسه ای پیچیده

سادگی معماری ایرانی با هندسه ای پیچیده

 

 

جغرافیای ایران در برگیرنده فضای وسیعی از فلات کویر مرکزی است که رشته کوه های متعددی آن را احاطه کرده اند . با وجود اینکه که قسمت اعظمی از بافت زمین در ایران از شن، ماسه و سنگ شامل می شود ، معماری ایرانی استفاده خارق العاده ای از آجر یا خشت داشته است. تعداد قابل توجهی از ساختمان های ساخته شده در شهرهای بزرگ نظیر تهران و اصفهان همانند سایر کشورهای جهان از شیوه آجر چینی استفاده کرده اند .  با نگاهی به گذشته میتوان گنجینه ای خارق العاده از هندسه و الگوهای بصری را مشاهده کرد، این هندسه فقط شامل آجر کاری نیست و بلکه در تعدادی از بناها کاشی کاری با هندسه ای بی نظیر خود را نشان میدهد .خلق پیچیدگی های منظم با استفاده از مصالح مختلف یکی از شاهکارهای معماری ایرانی می باشد . در معماری مدرن ساختمان ها با گچ ، خاک ، تخته ، شیشه و سایر موارد پنهان شده اند. با بررسی معماری زیبای ایرانی و هندسه پیچیده آن می توان به وحدت سازه و نمای بنا پی برد .

 

 

سادگی معماری ایرانی با هندسه ای پیچیده

آجر – خشت

خشت و آجر در معماری ایرانی

کمتر کسی است که با ویژگی های آجر آشنا نباشد . خاک رسی که بصورت مکعب شکل در آمده است ولی خشت شامل موادی است که اغلب با آن آشنا نیستند : مخلوط فشرده شن و ماسه، گل و لای، خاک رس، آب و گاهی “نی” که برای درآوردن شکل مربعی استفاده می شود. مواد مختلفی در تهیه آجر به کار می روند که به علت ساخت انواع مختلف آن مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی موارد آجر یا خشت را با گچ می پوشانند تا مقاومت کافی برای ایجاد فرم های منحنی را داشته باشد .

معماری ایرانی با هدسه ای پیچیده

کاشی

کاشی 21321513

در بسیاری از مساجد ، گنبد خشتی و قوس ها توسط کاشی خود را نشان میدهند. کاشی از خاک رس پخته شده تهیه می شود که بوسیله ی اشکال هندسی فوق العاده ای شکل می گیرند. وقتی که پوسته گنبد ، ایوان و یا هر قسمتی از کاشی کاری ایرانی را از دوردست می نگریم ، منظره ای یکپارچه و واحد به چشمان می آید . کافیست کمی نزدیکتر شویم تا متوجه جزئیات و زیباشناسی الگوهای ایرانی شویم .

کاشی کاری در معماری ایرانی

چوب

چوب در معماری ایرانی

مدت ها قبل از اینکه از شیشه به عنوان پوشش پنجره و در بکار گرفته شود ،شبکه های هندسی چوبی را به عنوان پوشش در و پنجره استفاده می کردند. هنر شبکه بندی چوبی بازشو ها بوسیله الگوی های هندسی پیچیده ای طراحی شده است که نشانگر هنر ایرانی در گذشته بوده و خلاقیت نامحدود آنها در طراحی و اجرای عناصر پیچیده معماری را به جهانیان می شناساند . نظم هندسی از بارزترین ویژگی های الگوی در و پنجره در معماری سنتی ایران است.

کنده کاری

کنده کاری در معماری ایرانی

در تخت جمشید ، با تاریخ 2500 ساله خود ،نمونه دیگری از پیچیدگی دست یافته بوسیله عناصر ابتدایی دیده می شود . در راستای دیوارهای سنگی نقوش بی همتایی از کنده کاری سربازها، پادشاهان، ملکه ها و حیوانات قابل مشاهده است. مفهوم این کنده کاری ها با نیازهای پادشاهان این دوره هماهنگی بسیاری دارد و از قوانین و ایده های این امپراطوری بزرگ تابعیت کرده است . قابلیت کنده کاری تصویر یک سرباز سنگی بیش از ده ها بار، بدون استفاده از قالب یا تجهیزات ماشینی ، نیازمند خرد و نیروی انسانی خلاقی است. سربازها به صورت گام به گام کنده کاری شده اند و همگی با یکدیگر متناسب اند ، بگونه ای که تفاوتی بین آنها یافت نمی شود . ساخت دیوار های سنگی تخت جمشید مانند دیوارچینی آجر به آجر شکل گرفته است ، با این تفاوت که نقوش و سر ستون ها از جزئیات و ظرافت زیادی برخوردار است.

معماری معاصر

معماری معاصر ایران باستان

در مدرسه معماری فلات مرکزی یزد، دانش آموزان روشی معاصر برای تلفیق هندسی پیچیده بوسیله عناصر ساده یافته اند. این عناصر ، منسوجات، رشته های الیافی و سیم می باشند که توسط مفاهیم طراحی و صنایع دستی در معماری استفاده شده اند . سبکی ساده و مهیج که در دنیای مدرن مفهومی یکسان با سازه های چادری هندسی برای محوطه و مکان های فرهنگی عمومی دارند.

معماری معاصر شبیه سازه های چادری

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *