معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! (نادیده گرفتن طرح تفضیلی)

احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! 3

احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! (نادیده گرفتن طرح تفضیلی)

.

.

بی‌قانونی در لواسان تنها محدود به زمین خواری و تغییر کاربری باغ‌ها نمی شود. اکنون شاهد آن هستیم که برخلاف طرح تفصیلی مصوب، ساختمان‌ها تا چهار طبقه روی همکف در حال ساخت هستند!

.
.
احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! (نادیده گرفتن طرح تفضیلی)

.

.

 

لواسان منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی شمال شرق تهران است که تا سال های نه چندان دور به خاطر باغ‌ها و چشم اندازهای بکر طبیعی معروف بوده است . قسمت بزرگی از لواسان را باغ ها پوشانده اند، از گیلاس و آلبالو تا سیب و انگور. ولی با گسترش زمین خواری و تخریب باغ ها، نام این باغ شهر که تا اتوبان بابایی تنها 15 کیلومتر فاصله دارد با اخبار تعدی و دست اندازی و تغییر کاربری اراضی در رسانه ها مطرح شده است.

سه نمونه بارزی که در چند سال اخیر در مورد لواسان رسانه ای شده تجاوز به منطقه حفاظت شده ورجین، تغییر کاربری اراضی کلاک در حریم دریاچه سد لتیان و تخریب و تفکیک باغ 18هزار متری حکمت در حریم رودخانه است.

ویژگی هایی چون آب و هوای خوب، دسترسی مناسب و فاصله کم از تهران سوداگران را بیش از پیش راغب می کند تا به زمین های این ناحیه دست اندازی کنند.

در تازه ترین بی قانونی در لواسان شاهد آن هستیم که برخلاف طرح تفصیلی مصوب، برخی ساختمان ها تا چهار طبقه روی همکف در حال ساخت هستند!

طبق طرح تفصیلی ابلاغی سال 1388 لواسان حداکثر تعداد طبقات مسکونی در این شهر 2 طبقه تعیین شده است. متاسفانه در عمل با وجود اینکه در طرح این تعداد طبقات علاوه بر بعد جمعیتی با ملاحظه محدود کردن ارتفاع تعیین شده بود ولی یک طبقه به نام پیلوت در پروانه ها اضافه شد و عملا پروانه های مسکونی در قالب 3 طبقه روی همکف صادر شدند.

اخیرا با تغییر شورای شهر و انتصاب شهردار جدید لواسان در کمال تعجب یک طبقه به تعداد طبقات اضافه شده و ساختمان های در 4 طبقه روی همکف در حال احداث می باشند.

.

.

احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! 3

.

.

«طرح جامع» و «طرح تفصيلي» دو طرح مهم در برنامه‌ریزی و مديريت شهري است و در ایران این طرح‌ها تکلیف برنامه‌ریزی رشد و توسعه و طراحی شهر را تعیین می‌کند.

طرح تفصیلی بر اساس چند فاکتور و پیش‌فرض تراکم ساختمانی یک منطقه را تعیین می‌کند و بر اساس آن تراکم جمعیتی قابل پیش‌بینی می‌شود. همین‌طور بر اساس تراکم جمعیتی مجموعه متنوعی از خدمات شهری مورد نیاز قابل طراحی می‌شود. این کار ساده طرح تفصیلی است.

این که به سادگی این طرح را دور می زنند و از قانون تخطی می کنند سبب کاهش شدید کیفیت زندگی شهروندانی خواهد بود که در این ناحیه سکونت می کنند.

در تصاویر زیر در کوچه دانش 1 و 2 در حالیکه تمام ساختمان ها از محدودیت 3 طبقه تبعیت کرده اند و کوچه شکل گرفته ساختمانی در چهار طبقه در حال احداث است و اگر دقت کنید دو اسکلت فلزی دیگر نیز در انتظار اضافه کردن ستون های طبقه چهارم هستند.

.

.

احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! 7

.

.

این قبیل بی قانونی ها باید توسط نهادهای نظارتی گرفته شود. مشخص نیست اعضای شورای شهر و شهرداری لواسان تا کنون چه عکس العملی نشان داده اند؟

نهادهای بالادستی مثل وزارت کشور و شورای عالی شهرسازی چرا در برابر اینگونه مسائل بی تفاوت هستند و واکنش درخوری را از آن ها شاهد نیستیم.

متأسفانه این بی قانونی هایی به علت تعدد موارد به یک اتفاق عادی تبدیل شده است. اجازه ندهید لواسان نیز به سرنوشت شوم تهران دچار شود.

.

.

احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! 6

 

.

.احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! 5

 

.

.احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! 3

.

.احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان! 2

.

.احداث چهار طبقه روی همکف در لواسان!

.

.

منبع : معماری نیوز

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *