معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

ستون در معماری و دکوراسیون داخلی

ستون در معماری و دکوراسیون داخلی

ستون در معماری و دکوراسیون داخلی

 

 

ستون ها به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل معماری و ایجاد کننده فضا به قدری با اهمیت هستند که گاه به تنهایی می توانند از عهده این وظیفه برآیند. با این حال در پروژه های طراحی داخلی و دکوراسیون ، نقش این عنصر ساختاری و با اهمیت گاهی در حاشیه نقش آفرینی عوامل دیگر معماری همچون دیوار ها ، کف ، سقف و اختلاف سطح ها قرار گرفته و به یک عنصر ناخواسته و دست و پاگیر تبدیل می شود. از طرفی ، گاه امکان دارد که برای ایجاد یک عملکرد مفید ، هیچ ایده ای بهتر از برپایی یک ستون تمام و کمال و خلاقانه به نظر نیاید. با این وجود ، در هر کدام از موقعیت های گفته شده ، جایگاه طراح در تعریف این عامل معماری جایگاهی تعیین کننده خواهد بود.

ستون در معماری و دکوراسیون داخلی

عرصه ورودی :

یکی از مشخصات مناسب برای یک ساختمان داشتن ورودی تعریف شده است. در بسیاری از موارد ، ستونی در گوشه ورودی قرار گرفته است ولی تک ستون نمی تواند جدا کننده مناسبی برای فضای ورودی باشد. در چنین شرایطی می توان ستون دیگری در کنار آن ساخت به این شرط که بتوان بین دو ستون فضایی مناسب عبور و مرور در نظر گرفت ؛ با این کار می توان یک پیش ورودی باشکوه خلق کرد ضمن اینکه اگر تابع سبک کلاسیک در فضا باشید ، این کار به فضاسازی کلاسیک شما جلوه بیشتری خواهد بخشید. البته نباید نقش پایه و سرستون های کنده کاری شده را در این سبک نادیده گرفت. اما اگر تابع سبک مدرن هستید ، می توانید با استفاده از ضخامت ستون ، در کنار آن ، یک رختکن و جاکفشی طراحی کنید ؛ به گونه ای که ستون نیز بخشی از این رختکن به نظر برسد. با این کار هم یک مرزبندی در فضا ایجاد کرده اید و هم یک مانع دید در ورودی ساخته اید ، به گونه ای که اگر در ساختمان باز باشد ، تا انتهای فضا دیده نشود.

عرصه نشیمن :

اگر در گوشه ای از نشیمن ستونی قرار گرفته شده باشد ، می توان در کنار آن فضایی برای قرار دادن تلویزیون ساخت به این صورت که در امتداد ستون ، دیواری ساخت و تلویزیون را جلوی آن قرار داد و از پانل های کامپوزیت با طرح چوب یا سنگ برای پوشش دادن به آن بهره گرفت.

اگر امکان قرار دادن دودکش در فضای نشیمن وجود داشته باشد ، می توانید در کنار ستون ، شومینه ای بسته به سبک مورد علاقه تان طراحی کرده و به فضا جلوه ای دوچندان ببخشید ؛ البته استفاده از شومینه های دو طرفه دور ستون ، در فضا هایی که ستون به نسبت در وسط محیط قرار گرفته است نیز ، راه مناسبی برای زیبایی بخشی از فضاست. برای این منظور ، می توان در فضا های کلاسیک ارتفاع بالای شومینه را تا سقف در نظر گرفت و از سنگ برای طراحی آن استفاده کرد یا در فضا های مدرن ، از انواع شومینه های شیشه ای و کم حجم برای این کار استفاده کرد.

عرصه پذیرایی :

ستونی که در وسط قرار دارد می تواند کانون توجه مناسبی برای میهمانان شما باشد ؛ در واقع یک ستون گرد با کنده کاری ها و گچ بری هایی به رنگ براق مثل طلایی یا نقره ای به شما این امکان را می دهد که هم خوانی مناسبی بین مبلمان و ساختار فضا به وجود آورید ؛ یا می توان در کنار ستون ، دیواری ساخت و روی آن طبقاتی قرار داد و با نور پردازی مناسب ، از آن بعنوان یک بوفه بهره گرفت.

عرصه غذاخوری :

در این فضا می توان از ستون برای جدا کردن قسمتی به عنوان کمد برای قرار دادن ظروف اضافی استفاده کرد یا در کنار آن فضایی برای سرو غذا یا نوشیدنی ها تعبیه کرد.

در واقع باید در نظر داشت که نوع سبک مورد علاقه ، متراژ بنا و نوع کارآیی فضا چیست تا بتوان نسبت به آن از بهترین راه برای ایجاد فضایی کارآمد تر استفاده کرد. ضمن اینکه می توان با اضافه کردن ستون ها فضا های مجزا را در منزل افزایش داد و به محیط زیبایی دوچندان بخشید.

عرصه آشپزخانه :

اگر در آشپزخانه شما ستونی در گوشه ها قرار دارد ، به راحتی می توان آن را  در کابینت ها مخفی کرد که دیگر به چشم نیاید ، ولی اگر ستون در مرکز آشپزخانه باشد می توان با قرار دادن یک میز کار ( جزیره ) در مرکز آشپزخانه ، ستون را بعنوان بخشی از میز کار تزئین کرد یا در کنار آن از هود اجاق گاز بهره برد.

اگر ستون آشپزخانه در قسمت ورودی باشد ، می تواند بعنوان بخشی از کانتر به نظر برسد.

اتاق خواب :

به طور معمول از ستون می توان بعنوان جدا کننده استفاده کرد ؛ با توجه به اینکه اتاق خواب برای فعالیت های گوناگون استفاده می شود ، می توان از ستون ها نهایت استفاده را برای بهینه سازی فضا برد. نسبت به نوع فعالیت ها و همچنین محل قرار گیری ستون ، می توان تصمیم گرفت ؛ گاهی اوقات با بستن دو طرف ستون می توان در پشت آن فضایی مناسب برای قرار دادن میز کار ایجاد کرد. در واقع این فضا جدا از اتاق به نظر می رسد و کاربری مجزایی پیدا می کند. همچنین می توان از ستون بعنوان فضایی که بتوان حول آن کتابخانه یا طبقه ساخت استفاده کرد. در اتاق خواب اصلی ، سرویس بهداشتی موجود می تواند پشت این ستون ها قرار گیرد. در واقع می توان دیوار کم عرضی ساخت و سرویس را به پشت آن منتقل کرد. راهکار دیگر ، استفاده از کمد در کنار ستون هاست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *