معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

نحوه ساخت پله

نحوه ساخت پله

نحوه ساخت پله

 

 

 

نحوه ساخت پله
نحوه ساخت پله

ساخت نادرست یک راه پله میتواند منجر به آسیب دیدن شما و یا دیگران شود. برای ساخت صحیح پله ها این آموزش را دنبال کنید.

– اگر تصمیم ندارید که سطح بالایی پله ، ناحیه ی شروع راه پله تان باشد ، ( مانند کف ، پا دری و غیره ) حتما دقت کنید که شکاف حاصله را اندازه گیری کنید.

– این بستگی به ارتفاع هر پله تان دارد. اگر شما میخواهید از یک ارتفاع متوسط 7 اینچی ( 17.8 سانتی متر ) استفاده کنید ، باید ارتفاع ناحیه ای که اندازه گیری کردید را به 7 اینچ تقسیم کنید. اگر فرضا شما یک ارتفاع 63 اینچی دارید ( 160 سانتی متر ) 9 پله برای راه پله خواهید داشت.

  • اگر ارتفاع پله به صورت درست به ارتفاع کلی تقسیم نمیشود ، ارتفاع هر پله را به صورت متمایز تنظیم کرده تا عددی مورد نظرتان را بدست بیاورید و یا اینکه پله پایینی را کمی بلند تر یا کوتاه تر از بقیه پله ها بسازید.توجه کنید ، حتی یک پله با ارتفاع متفاوت میتواند موجب افتادن افراد شود.

 

  • اگر شما قصد ساخت یک راه پله طولانی را دارید ، هر از چند گاهی باید داربست بزنید. ( از آنجایی که طولانی ترین راه پله مناسب برای این پروژه حدود 16 فوت ( 4.88 متر ) میباشد ، نهایتا در هر 14 پله باید داربست بزنید ، البته شما در صورت تمایل میتوانید اینکار را زودتر نیز انجام دهید). اگر پلکان شما دارای داربست است ، هر بخش از پله‌ها را به عنوان یک پلکان کوچک در نظر بگیرید این امر به شما کمک میکند که پله های پایین را بسازید.

 

  • طول افقی یا جاپای پله ها را محاسبه کنید. این به عمق هر پله وابسته است. برای پیدا کردن انطباق بهتر با اندازه ی پای یک فرد ، عمق متوسط یک پله چیزی برابر با 10 اینچ ( 25.4 سانتی متر ) میباشد. برای تعیین عرض ( جای پا ) پله ها ، تعداد پله های موجود را ( در این مثال 9 تا ) ، ضربدر عمق هر پله کنید. در پله هایی با اندازه ی متوسط ، طولی برابر با 90 اینچ ( 228.6 سانتی متر ) خواهید داشت.

 

-استرینجر ، یک قطعه ی چوبی است که به صورت مورب در زیر طول پله ها قرار میگیرد تا آنها را بالا نگه دارد. این پایه ای است که در نهایت پله ها به آن متصل میشوند. همسان تعیین وتر مثلث در هندسه ، طول آن را محاسبه کنید.

  • طول افقی و ارتقاع را در خودشان کرده  و با یکدیگر جمعشان کنید. سپس ، ریشه ی دوم جذر آنها را پیدا کنید ، پاسخ طول استرینجر خواهد بود. در مثال ما ، به طول 11 فوت ( 3.35 سانتی متر ) را بدست خواهید آورد.

 

نحوه ساخت پله

 

چگونگی اتصال پله ها به بنای موجود را تعیین کنید . اگر پله ها همتراز با صورت عمودی بنا هستند ، تنها باید در پی مکانهای برای اتصال مستقیم استرینجر به ساختار موجود و یا اضافه کردن بست هایی برای متصل کردن استرینجرها به ساختار موجود باشید. با اینحال ، اگر پله ها با بنای موجود همتراز نیست ، ( مثلا توسط یک پیش آویز به کف متصل شده است ) یک سیستم حمایتی ثانویه ایجاد کرده و بر طبق آن بالای استرینجرها را بازسازی کنید.

  • اگر پله ها پایه ی زیرین یک پیش آویز هستند ، مطمئن شوید که همسطح نبودن پله ی بالایی با بالای سازه موجب تسهیل فرایند شود.
  • تعداد استرینجرهای مورد نیازتان را تعیین کنید. برای پیشگیری از خم شدن یا تاب برداشتن پله ها در هنگام قدم برداشتن بر آنها ، یک پلکان طولانی به تعداد زیادی استرینجر در زیر خود برای حمایت نیاز دارد.  به دلایل امنیتی ، استیرینجرها باید در فاصله ی 16 اینچ (40.6 سانتی متر ) و  4 فوتی (121.9 سانتی متر ) از هم قرار بگیرند. یک پلکان باریک میتواند تنها با استفاده از دو استرینجر ساخته شود ، ولی بهتر است حداقل از 3 استرینجر استفاده کرده و در صورت لازم تعداد آن را افزایش دهید.

 

  • از یک قطعه الوار بلند 12×2- اینچی ( 3m×5cm) استفاده کنید. به صورت طولی آن را برش نزنید، چون آن در زاویه ای وابسته به ارتفاع و عمق پله ها قرار میگیرد. پایانه ها باید تصحیح شوند.

 

  • با یک گونیا ارتفاع و عمق پله ها را اندازه گیری کنید. در مثال ما ، شما باید یک سمت در 7 اینچی ( 17.8 سانتی متری ) و  یک سمت در 10 اینچی (25.4 سانتی متر ) علامت گزاری کنید. برای پیشگیری از خطاهای محاسباتی توجه کنید که کدام طرف با ارتفاع و کدام طرف با عمق انطباق دارد.

برای محاسبه ی زاویه ی کلی ، بخش فوقانی استرینجر را تصحیح کنید. این زاویه به اندازه ی پله های شما بستگی دارد. تمامی تصحیحات را در صورت لزوم محاسبه کنید. ( برای نمونه : طول اضافه شده در هنگام نصب بخش زیرین پیش آویز )

  • گونیا را در گوشه الوار قرار دهید. یک طرف را برای علامت زدن قسمت انتهایی در امتداد الوار و طرفی را که برای علامت زدن عمق پله در امتداد طول الوار قرار دهید
  • خطی بر الوار از علامت ارتقاع پله تا علامت عمق پله با گونیا رسم کنید. این خط افق بالای استرینجر را نشان میدهد.
  • خط را علامت گزاری کنید به صورتی که طول آن برابر با عمق پله باشد. از انتهایی از خط شروع کنید که نزدیک ترین فاصله را به مرکز صفحه داشته باشد ، محیط را اندازه گرفته و نقطه را علامت بزنید.
  • توسط گونیا خطی قائم بر نقطه ی علامت گزاری تان بکشید. این خط مکان همترازی استرینجر با اتصالات پلکان را نشان میدهد.
  • در امتداد این خط برش را انجام دهید. حال بخش فوقانی استرینجر در یک زاویه ی مناسب با اتصالات منطبق میباشد.
  • هر پله را در امتداد قطعه ی الوار علامت زده و اندازه گیری کنید. با استفاده از افق بالایی استرینجر به عنوان نقطه مرجع ، فاصله ای برابر با ارتفاع و عمق یک پله را اندازه گیری کنید تا به تعداد کافی از پله ها دست پیدا کنید.
  • از یک اره‌ی کمانه ای یا اره ی دستی برای تقسیم شکاف پله به استرینجرها استفاده کنید. اگر اره برقی کمانه ای باعث میشود برش خارج از علامتها انجام گیرد ، برش را با یک اره‌ی دستی یا اره‌ی دستی انجام دهید.
  • بخش تحتانی استرینجر را به شکلی آماده کنید که با کف تراز باشد. برای حذف کردن گوشه ی پایینی برآمده ، یک خط موازی با بالای پله ی آخر رسم کرده و برش را بر روی آن انجام دهید.
  • با جاگیری استرینجر آن را آزمایش کنید. از دقیق بودن ارتفاع اطمینان حاصل کنید.
  • کار را تا رسیدن به تعداد کافی از استرینجر ها تکرار کنید.

 

سوار کردن قطعات یک پلکان :

نصب استرینجرها. چگونگی اتصال بخشهای فوقانی استرینجر به بنا ، بستگی به سطح بنا ، پیش آویز و غیره دارد. ولی یک راه ، میخ کردن تیرکهای آهنی بر الوار  کف میباشد. بخش پایینی استرینجرها را بر یک پای بست محکم ، مانند بتن ، کف چوبی یا اگر بر روی یک زمین خاکی هستید ، از بلوکهای بتنی استفاده کنید.

  • اگر بر بتن کار میکنید ، استرینجرها را بر یک کاغذ قیر اندود شده قرار دهید تا از بادکردن چوب به علت رطوب پیشگیری کنید.

 

اختیاری : با نصب ستونها استرینجرها را امن و پایدار سازید ( ملقب به صفحات پنجه ای ). صفحات پنجه ای معمولا  از  چوبهای 6×1 اینجی ( 15.4×2.54 سانتی متری ) ساخته میشود. با وجودی که بدون آنها نیز میتوانید کار را انجام دهید ، ولی پیچ کردن عمودی این قطعات بینابین پله ها ، زیبایی و طول عمر کار را افزایش داده و از بخش انتهایی برش استرینجرها محافظت میکند.

-به صورت طولی مصالح پله را برش زده و با پیج آن را به پله ها محکم کنید. برای حفظ زیبایی شناسی ساختمان ، کمی از پیش آویز را آزاد گذاشته تا صفحات پنجه را بپوشاند.

  • برای اعمال تزیینات بیشتر ، عمق لازم هر پله را اندازه گیری کنید ( به انضمام پیش آویز ) آن را تقسیم بر دو کنید، و هر صفحه را بر این عرض برش بزنید. سپس میتوانید دو صفحه را بر هر پله نصب کنید.
  • در صورت لزوم پله ها را عایق گرفته و جلا یا رنگ بزنید.

 

نحوه ساخت پله

 

منبع : تیم گردآوری مجله معمارسرا

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *