معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

انواع طراحی آشپزخانه

طراحی انواع آشپزخانه

انواع طراحی آشپزخانه

 

مهمترین عامل تعیین کننده طراحی هر فضا، نوع عملکرد و میزان استفاده از آن است. آشپزخانه نیز به دلیل تعدد و تنوع عملیاتی که در آن صورت می گیرد روز به روز نقش بزرگتری در خانه پیدا کرده، به طوری که امروزه آن را قلب خانه می نامند.

طراحی آشپزخانه ها نیز در طی دهه های گذشته بیش از هر فضای دیگری در خانه دستخوش تغییر شده و از اتاقی که در گوشه ای کم اهمیت در خانه بنا می شد، تبدیل به نقطه عطف دکوراسیون شده و آشپزخانه های باز نقش این فضا را از نظر دکوراتیو به شدت افزایش داده است.

کاهش زمان با هم بودن افراد خانواده در سال های اخیر، آشپزخانه را به تنها محل تجمع افراد خانواده تبدیل کرده است و نوع طراحی آشپزخانه در ایجاد ارتباط بین اعضای خانواده بسیار تأثیر گذار شده است.

قبل از انتخاب سبک طراحی آشپزخانه تان نگاهی به اطراف انداخته، عناصر و جزئیات معماری مثل گچبری ها، ستون ها و سقف های کاذب را پیدا کنید و بگذارید آنها در این انتخاب به شما کمک کنند. چراکه این ویژگی های معماری آشپزخانه، بهتر است با سبک کابینت ها هماهنگی داشته باشند. در ادامه به انواع سبک های اصلی طراحی آشپزخانه می پردازیم.

انواع سبک های طراحی آشپزخانه

آشپزخانه سنتی و کلاسیک:

طراحی آشپزخانه مانند هر فضای دیگری که به سبک کلاسیک دکور می شود، از مشخصات ویژه این سبک تبعیت می کند.

استفاده از متریال برآمده از طبیعت مثل چوب و سنگ و بکارگیری آنها با نهایت تزئینات، در آشپزخانه های کلاسیک، یک وجه اصلی در شناسایی آنهاست. کابینت هایی با روکش چوبی منبت شده و برجسته، تاج های ابزار خورده، کانتر گرانیتی با ابزار ها و انهنا های زیبا در لبه ها ، به کار ظرافت و شکوه خاصی می دهد. جزئیات آرشیتکتی مثل آرک ها و گچبری ها با این سبک همراه شده و باعث ایجاد آثار هنری در آشپزخانه ها می شود.

آشپزخانه سنتی

  زیبایی در این نوع آشپزخانه با حضور جزئیات و تزئینات فراوان به وجود می آید که حضور آنها را از دستگیره کابینت ها و شیرآلات تا پرده آشپزخانه می توان دید.

وجود ویترین هایی از ظروف با طرح ها و نقش و نگار هایی برگرفته از طبیعت، گلها و میوه ها و سبزیجات، حصیر ها و فانوس ها، از دیگر ویژگی های این نوع آشپزخانه به شمار می رود. سبکی سنتی، سبکی نسبتا شلوغ ولی صادق، صمیمی و گرم است.

 استفاده از ترکیب رنگ های قرمز، زرد و سبز با تنالیته رنگ های خنثی که باعث ملایم تر شدن آنها می شود، از دیگر ویژگی های این سبک است. نورپردازی این نوع آشپزخانه بوسیله آویز های فلزی و شیشه ای بر روی کانتر یا در مرکز آشپزخانه انجام می گیرد. ویترین های شیشه ای یا قفسه های دیواری برای نمایش ظروف چینی و گاه آنتیک نیز، مرکز توجه زیبایی در این سبک آشپزخانه ایجاد می کند.

آشپزخانه کلاسیک

کاشیکاری های روی دیوارهای بین کابینت ها، از دیگر نقاط مورد توجه در این سبک است که در راستای آن می توان به باند های تزئینی بر روی دیوار تا خلق یک تصویر موزائیک بر روی دیوار پشت اجاق گاز اشاره کرد.

پنجره آشپزخانه محلی برای ارتباط با محیط خارج از خانه است. در آشپزخانه گرایش بر این است که این ارتباط کاملا از بین نرود. به همین دلیل در آشپزخانه های سنتی پرده ها که معمولا از پارچه هایی با طرح و رنگ شاد انتخاب شده اند، بیش از نیمی از پنجره را نمی پوشانند یا به صورت دو پانل تزئینی، دو سوی پنجره را زینت می بخشند. علاوه بر آن، از این فضا برای پرورش گیاهان استفاده می شود تا جلوه ای از طبیعت را به درون آشپزخانه بیاورد.

آشپزخانه مدرن و معاصر:

یکی از انواع طراحی های آشپزخانه، سبک مدرن و معاصر است. سادگی در طرح ها، خطوط و انحنا ها، مشخصه این نوع طراحی در آشپزخانه است.

طراحی کابینت ها و نیز تزئینات، از فرم های هندسی تبعیت می کنند. کابینت ها با روکش های مسطح، رنگ های شفاف و براق، طراحی شده با خطوط مستقیم با انحنای ساده هستند.

متریال های ساخته دست بشر مثل استیل، کروم و شیشه در ساخت این نوع آشپزخانه استفاده فراوان دارند.

آشپزخانه معاصر

کنتراست بالای رنگ های دیوار و کابینت ها، حضور اسن خطوط مستقیم را بیشتر به نمایش می گذارد. وسایل معمولا از جنس Stainless Steel و توکار هستند. حضور بافت کمتر، معمولا محیط سردتر و استریلی را تداعی می کند که مشخصه طراحی مدرن است؛ البته در طراحی معاصر برای جبران این سردی، استفاده از متریالی با بافت های قوی تر مثل چوب را با فرم های ساده تر و هندسی تر جایگزین کرده اند.

شکلی بسیار ظریف و زیبا برای چوب و سنگ انجام می شوند. استفاده از بافت های متضاد برای ایجاد تعادل بسیار مهم است. همچنین ایجاد نقاط تأکیدی به جذابیت این نوع آشپزخانه می افزاید.

اسباب توکار یا روکار، کابینت های متحرک و ابزار و یراق ساده و کم نقش و نگار از دیگر ویژگی های آشپزخانه های جدید هستند.

تزئینات زیادی در این سبک به چشم نمی خورد، اما ابزار و یراق هم از فرم کلی و متریال به کار رفته تبعیت می کنند. حضور تزئینات و وسایل با اشکال غیرمعمول و غیرمتعارف نیز در این نوع آشپزخانه امری عادی به شمار می رود.

جزئیات معماری مانند گچبری های دیوار و سقف، ابزار ها و برجسته کاری ها و منبت ها به کارآیی بالای طراحی به سبک مدرن و معاصر با کشو هایی با عمق های متفاوت و قفسه بندی های متحرک داخل کابینت افزایش می یابد. همچنین امروزه توجه زیادی به وجود انبار ها ( Storage ) در آشپزخانه می شود که حضور کابینت های بلند کمدی که اصطلاحا آن را سوپر هم می نامند، علاوه بر افزودن نقاط تأکیدی زیبا، هدف تأمین فضای اضافه را نیز، برآورده می کند.

بلایند ها یا پرده های بالارو مثل پرده های رومن یا شید هایی از الیاف کنف یا بامبو انتخاب خوبی برای آشپزخانه های مدرن و معاصر هستند چراکه در ایجاد حریم و فیلتر کردن نور به خوبی ایفای نقش می کنند و نمای نسبتا مدرنی نیز دارند.

نورپردازی این نوع آشپزخانه ها به وسیله چراغ های سقفی ریلی که قابلیت تنظیم جهت تابش نور را دارند انجام می شود یا از آویز های شیشه ای خطی که سطوح شفاف بیشتری را به نمایش می گذارند بر روی کانتر یا در مرکز آشپزخانه بهره می گیرند؛ ضمن اینکه چراغ های مخفی یا پیدا در زیر کابینت ها، نور مناسبی برای سطح کار ایجاد می کنند و سطح ایمنی و دقت کار را بالا می برند.

حضور رنگ های گرم با کنتراست های ملایم و زیبا به گرما و زیبایی محیط می افزاید.

طراحی آشپزخانه به سبک انتقالی:

در زمینه طراحی داخلی، مفهوم تعادل و هماهنگی اهمیت بسیاری دارد. یکی از انواع سبک‌ های طراحی آشپزخانه که به خوبی این مفهوم را به تصویر می‌کشد، طراحی آشپزخانه انتقالی است. با ترکیب بی‌همتای عناصر سنتی و معاصر، این رویکرد طراحی ظاهری منحصر به فرد و بی‌زمانی را به ارمغان می‌آورد که به سلیقه‌های گوناگون جذابیت می‌بخشد. در این مقاله، ویژگی‌ها، مزایا و نکات کلیدی برای ایجاد یک آشپزخانه انتقالی شگفت‌انگیز را بررسی خواهیم کرد.

درک جوهر طراحی انتقالی: طراحی انتقالی بیشتر درباره یافتن تعادل مناسب بین سبک‌های سنتی و معاصر است. این سبک زیبایی کلاسیک طراحی سنتی را به همراه خطوط تمیز و سادگی آستانه مدرن ترکیب می‌کند. این اتحاد یک فضا را ایجاد می‌کند که هم راحت و هم جذاب به نظر می‌رسد.

ویژگی‌های کلیدی یک آشپزخانه انتقالی:

پالت رنگی خنثی: آشپزخانه‌های انتقالی معمولاً از پالت رنگی خنثی با رنگ‌های سفید، خاکستری، بژ یا کرم استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها به عنوان پس زمینه‌ای برای برجسته کردن عناصر دیگر در فضا عمل می‌کنند.
ترکیب مواد: استفاده از تنوعی از مواد، یکی از ویژگی‌های مهم طراحی انتقالی است. ترکیب عناصری مانند چوب، شیشه، فلز و سنگ، عمق و جذابیت بصری به آشپزخانه اضافه می‌کند.
کابینت‌های ساده و خطوط مستقیم: آشپزخانه‌های انتقالی معمولاً کابینت‌هایی با خطوط تمیز و کمترین زینت استفاده می‌کنند. کابینت‌های شیکری که ترکیبی از طراحی سنتی و مدرن را به تصویر می‌کشند، یک انتخاب محبوب هستند.
تزئینات سنتی و معاصر: آشپزخانه‌های انتقالی اغلب عناصری از طراحی سنتی و معاصر شامل می‌شوند. این می‌تواند از طریق استفاده از قالب‌های تزئینی، امکانات نورپردازی مدرن یا ترکیبی از سنتی و ساده از طریق سخت‌افزار کلاسیک و شیک صورت بگیرد.

مزایای طراحی آشپزخانه انتقالی:

بی‌زمانی: یکی از بزرگ‌ترین مزایای آشپزخانه انتقالی جذابیت بی‌زمانی آن است. با ترکیب عناصر کلاسیک و معاصر، از بی‌زمانی خارج می‌شود و قابلیت سازگاری با تغییرات روند طراحی در طول زمان را دارد.
چند منظوره بودن: طراحی انتقالی یک کانون چند منظوره برای بیان سبک شخصی است. این سبک مخلوطی از عناصر متفاوت را به نمایش می‌گذارد و به افراد این امکان را می‌دهد که فضایی را ایجاد کنند که سلیقه خاص خود را منعکس می‌کند.
افزایش ارزش فروش: یک آشپزخانه انتقالی خوب، به طور قابل توجهی ارزش خانه را افزایش می‌دهد. جذابیت گسترده آن، باعث می‌شود که خریداران پتانسیلی را به خود جلب کند و ارزش فروش بالاتری داشته باشد.

نکات برای ایجاد یک آشپزخانه انتقالی شگفت‌انگیز:

تعادل امری حیاتی است: رسیدن به تعادل مناسب بین عناصر سنتی و معاصر امری حیاتی است. از سرباره کردن فضا با زیاد تزئینات زیاد یا امکانات بی‌نهایت مدرن پرهیز کنید.
انتخاب مواد بی‌زمان: برای انتخاب موادی که برای همیشه باقی می‌مانند، مانند سنگ مصنوعی برای سطوح، کفپوش چوبی و کاشی‌های سابوی، تلاش کنید.
هماهنگی رنگ‌ها: یک پالت رنگی خنثی را به عنوان پایه انتخاب کنید و سپس با استفاده از لوازم جانبی و دکوراسیون، رنگ‌های پررنگ را اضافه کرده و جذابیت بصری را ایجاد کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *