معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

پاورپوینت مسجد جامع گرگان

دانلود پاورپوینت مسجد جامع گرگان

پاورپوینت مسجد جامع گرگان

 

 

مسجد جامع گرگان در بافت قدیمی نزدیک بازار نعلبندان در محله «پای سرو» -از محلات مرکزی و تاریخی شهر قرار دارد.
این مسجد در زمینی به مساحت 2420 متر مربع بنا شده است، سال‌ها پیش اطراف این مسجد قبرستانی بوده که با توسعه شهرنشینی جز بافت شهری در آمد. مسجد جامع گرگان جز مساجد دو ایوانی است با صحنی به مساحت 750 مترمربع و چهار شبستان با شکل L که بازشوهای آن به صحن مسجد در 5 باب ساخته شده است. هنگامی که جمعیت نمازگزاران و یا شرکت کنندگان در مراسم زیاد باشند از فضای شبستان شمال شرقی سه درب عریض به سالن اجتماعات طبقه همکف که کتابخانه است باز می‌شود تا مراسم راحت‎تر انجام شود.

از 2 ایوان این مسجد، ایوان غربی مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد شاید به خاطر نور مناسبی که دارد، است. همچنین برگزاری اعیادی مانند نیمه شعبان در این ایوان برگزار می‌شود، علاوه بر آن، منبر، دو لنگه در و چهارچوب آن -که از قدمت زیادی برخوردارند- سنگ‎های فرمان، وقف نامه‌های نصب شده و تزئینات چدنی‌کاری در این ایوان قرار دارد. از این 19 کتیبه سنگی که بر دیوار داخلی ایوان غربی نصب است قدیمی‌ترین آن برمی‎گردد به زمان قراقویونلوها زمانی که جهانشاه قرایوسف حکمران بوده است.

این مسجد دارای یک مناره‌ با ارتفاع کم است، که از قدیمی‌ترین بخش مسجد محسوب می‌شود که قدمتش به دوره سلجوقی برمی‌گردد، این مناره استوانه‌ای، متنی با خط کوفی دارد و تزئیناتی به شیوه آجرکاری دوره سلجوقی که در انتهایش ماذنه‎ای قرار دارد با سقف شیروانی و ساختار چوبی که قدمت مسجد را بیشتر نشان می‎دهد. از قدیمی‌های دیگر مسجد منبر چوبیِ زیبا و حکاکی شده از گُل و بته و احادیث پیامبر است که تاریخ ساخت آن به زمان تیموری می‌رسد، این منبر در زمان صفویه و افشاریه دوباره مرمت شد، از آثار دیگر مربوط به دوره تیموری دو لنگه در و چهارچوب آن است. در سطور بالا ذکر آن رفته، که در ایوان غربی نگهداری می‌شود.

 

فهرست پاورپوینت:

تاریخچه
تصویر ایوان غربی مسجد جامع گرگان
تصویر کتیبه های موجود بر روی ایوان غربی
تصویر تزئینات آجری ایوان غربی
تصویر تزئینات گچبری ایوان غربی
تصویر منبر باقی مانده از دوران گذشته
بازار نعلبندان در حاشیه غربی و جنوبی مسجد جامع
کتابخانه مسجد جامع در حاشیه شرقی مسجد جامع
پارکینگ طبقاتی در جبهه شمالی مسجدجامع
سایر توضیحات
تصویر مناره مسجد جامع گرگان (دوره سلجوقی)
تصویر مسجد جامع پس از تعمیر

 

 

دانلود پاورپوینت مسجد جامع گرگان

تعداد صفحات: 44 اسلاید

فرمت فایل: پاورپوینت – pptx – قابل ویرایش

 

 

پرداخت و دانلود با کلیه کارت های بانکی عضو شتاب

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *