معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

گزارش کارآموزی معماری مرمت بازار قزوین

گزارش کارآموزی معماری مرمت بازار قزوین

 

 

 

پاورپوینت گزارش کارآموزی محور جنوبی راسته ی وزیر ” بازار قزوین ” مرمت و ساماندهی محور جنوبی راسته ی وزیر بر اساس الگو های سنتی

سرای وزیر، بازار وزیر یا راسته وزیر که همگی به یک معنا هستند، از یک سرا و راسته در کنار هم تشکیل شده است. سرای وزیر در قزوین که به عنوان یکی از کاروانسراهای تاریخی ایران به ثبت رسیده آسیب بسیاری دیده است و چیزی به تخریب آن نمانده است. بازاری که یک ورودی آن، از همین سرا شروع می‌شود، مرمت شده است.
سرای وزیر در قزوین یکی از کاروانسراهای بازرگانی ایران است که از یک حیاط و حجره‌ های اطراف آن تشکیل شده است. پلان سرای وزیر در قالب یک بنای چهار ایوانی طراحی شده است. ضلع شرقی کاروانسرا فاقد ایوان است و درب چوبی کاروانسرا در آن قرار دارد.
این سرای تاریخی در مقابل ورودی شرقی راسته قیصریه قرار دارد. حجره‌های سرای وزیر در دو طبقه ساخته شده اند و حجره‌های طبقه اول نیز بر روی سکویی به ارتفاع یک متر احداث شده است. در طبقه اول لچکی‌ های طاق‌ نمای حجره‌ها با آجرکاری مزین شده است. لچکی‌های حجره‌های طبقه دوم نیز دارای کاشی‌ کاری خارق العاده ای است. از این سرا یک ورودی به سمت راسته وزیر یا همان بازار وزیر تعبیه شده است.
هشتی ورودی سرای وزیر، یکی از زیباترین بخش‌های بازار قزوین است. این هشتی دارای سقف گنبدی مرتفعی است که در میانه آن نورگیری تعبیه شده است. نورگیر سقف حدود یک متر قطر دارد و روشنایی بنا را به خوبی تأمین می‌کند. راسته وزیر در امتداد شمالی – جنوبی قرار گرفته و از خیابان امام خمینی شروع می شود و در مقابل مسجد النبی به پایان می‌رسد.
در حال حاضر اغلب حجره‌های این راسته در زمینه فروش صنایع دستی قزوین و سوغات قزوین مشغول اند. از این راسته به قسمتهای مختلف بازار قزوین راه دارد. حیاط نگارالسلطنه، کاروانسرای سعدالسلطنه و گرمابه رضوی همگی در مسیر بازارچه وزیر قزوین قرار گرفته اند. علاوه بر آن، راسته وزیر قزوین به چهارسوق زیبایی مرتبط است که از یک سو به سرای قیصریه بازار قزوین دسترسی دارد.

………………………………..

فهرست پاورپوینت:

 

مبانی نظری مرمت

بازار

فصل اول مطالعه و شناخت

موقعیت جغرافیایی

اقلیم

تاریخچه

بازار قزوین

راسته وزیر

فصل دوم: کارگاه مرمت راسته وزیر

گزارش روزانه کارگاه

 

پاورپوینت مرمت بازار قزوین

تعداد صفحات: 79 اسلاید

حجم فایل: 1.4 مگابایت

فرمت فایل: پاورپوینت – pptx – قابل ویرایش

 

 

 

پرداخت و دانلود با کلیه کارت های بانکی عضو شتاب

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *