مطالعات مجتمع تجاری آرمان

مطالعات مجتمع تجاری آرمان

 

 

مطالعات مجتمع تجاری آرمان

مطالعات مجتمع تجاری آرمان

 

 

فهرست این مطالعات شامل :

 

عنوان پروژه

چکیده

مقدمه

عنوان پروژه : مجتمع تجاری آرمان

هدف

علاقه و انگیزه

قابلیت اجرا و توجیه اقتصادی

چکیده

مقدمه

سیری در نظریه‌های تجارت

نیاز به مجموعه‌های تجاری

نگاهی به تجارت ایران

جاده ابریشم، شاهراه تجارت شرق

نقش ایران در احیای جاده ابریشم

لزوم مراکز تجاری در یک شهر

تاریخچه مجموعه‌های تجاری و اجتماعی در ایران

مقدمه ‌ای در شناخت مجموعه‌های تجاری گذشته

چگونگی پیدایش مجموعه‌های تجاری از نقطه نظر تاریخی و اجتماعی

سیر تکاملی مجموعه‌های تجاری

بررسی بازارهای ایران ـ تکامل بازار

بررسی مجموعه‌های تجاری گذشته از نظر شهرسازی

انواع مجموعه‌های تجاری و بخش‌ های تشکیل دهندۀ آن

گذری بر مراکز خرید معروف دنیا

طراح و آرشیتکت مجتمع

تجهیزات ساختمانی

پارکینگ طبقاتی

مرکز تجارت بین‌المللی دبی

اتاق‌های جلسات

سالن کنفرانس ـ تئاتر

سالن سرپوشیده

اتاق‌های گردهمایی

سالن اجتماعات اصلی

دفاتر اجرایی

آپارتمان‌های مرکز تجارت

باشگاه خصوصی

مبلمان و طراحی داخلی فضاهای تجاری

نور‌پردازی در مراکز تجاری

موسیقی در مراکز تجاری

انعطاف‌ پذیری مراکز تجاری

ستون‌بندی و اسکلت در مراکز تجاری:

ارتفاع طبقات در مراکز تجاری

عمق ساختمان تجاری

سیرکولاسیون در مراکز تجاری

ویترین در مراکز تجاری

آبنما در مراکز تجاری

فضای سبز در مراکز تجاری

تهویه در مراکز تجاری:

پارکینگ در مراکز تجاری

استان خراسان

تقسیمات کشوری:

موقعیت جغرافیایی استان خراسان

خراسان در عرصه تاریخ

خراسان رضوی

استان خراسان رضوی در یک نگاه

آب و هوا

مشهد

تاریخچه

تحولات مشهد در دوره محمدرضاپهلوی

مشهد پیش از اسلام

مشهد در دوره اسلامى

مشهد در دوره امویان

مشهد در دوره عباسیان

از توس تا مشهد

باغ حمید بن قحطبه

شهادت امام رضا علیه السلام

تحولات شهر مشهد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

موقعیت جغرافیایی

آب و هوا

گردشگری

بناهای تاریخی شهر مشهد

آرامگاه فردوسی

آرامگاه شیخ طبرسی

آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه نادر شاه

آرامگاه امام محمد غزالی

آرامگاه خواجه مراد راوی

مدرسه نواب

جاذبه های طبیعی

چشمه گراب

تفرجگاه اخلومد

تـفرجگاه طرقبه

وضعیت تجاری

صنایع دستی

قالی بافی

شعر بافی

نمد بافی

گلیم بافی

پوستین دوزی

سنگ تراشی و قلم زنی روی سنگ

فیروزه تراشی

سفالگری

سبد و حصیر بافی

اماکن زیارتی و مذهبی

مصلای مشهد

مسجد گوهرشاد

محله‌ها

اقتصاد

وضعیت اقتصادی

صنایع

مراکز تجاری

فرهنگ

نشریات

وضعیت فرهنگی

فصل ششم

نتیجه گیری

بررسی ضوابط ومقررات در ارتباط بامرکز تجاری

نتیجه گیری

بررسی ضوابط ومقررات در ارتباط بامرکز تجاری

بررسی ضوابط و مقررات اجرایی کاربری تجاری در شهر مشهد

مقررات ساختمانی درتجارت شهری

موقعیت زمین طرح در اراضی منطقه

شکل و ابعاد زمین طرح

مجاورت کاربرها

دسترسیها و ارتباطات

برنامه‌ریزی کالبدی

انتخاب فرم ساختمان وجهت استقرار

انتخاب سازه و مصالح مناسب

فهرست منابع و ماخذ

 

 

علاقه و انگیزه موضوع تجاری با توجه به قدرت بی بدیل اقتصاد در عصر ما موضوعی ویژه در طراحی معماری به حساب می آید. در عصری که توجه به هر مسئله به میزان صرفه و بازده اقتصادی آن می باشد پیداست که امکان پرداختن به نگاه های خاص در معماری مجموعه های تجاری تقویت می گردد به همین دلیل انتخاب یک مجموعه تجاری برای طراحی معماری خود به خود جذاب تر از موضوعات دیگر می باشد.
قابلیت اجرا و توجیه اقتصادی هر مجموعه تجاری که نیازهای ضروری زندگی بشر را عرضه کند خود به خود بخشی از توجیه اقتصادی است .برای افزایش موفقیت اقتصادی یک مجموعه باید عواملی از قبیل شدت نیاز جامعه ،فاصله سایت تا مجموعه های مشابه و نحوه دسترسی افراد به مجموعه توجه نمود .
قابلیت اجرا از دو جنبه قابل بررسی است اول استان اجرای پروژه با توجه به تکنولوژی بومی و شرایط جامعه .دوم سازگاری طرح و ساختار اجرایی آن بافدرت و موفقیت پروژه که هر دو درمرحله طراحی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

چکیده :

هدف از طراحی مجموعه‌های تجاری ایجاد محیطی خوشایند برای خرید کالا؛ دریافت خدمات و ارتباط انسانها با یکدیگر است. برای رسیدن به این هدف ابتدا نگاهی گذرا به تاریخچه تجارت و ایران و تاریخچه ایجاد مجموعه‌های تجاری و اجتماعی در ایران وسقز داریم و سیر تکامل و ویژگیهای این مجموعه‌ها را مورد بررسی قرار میدهیم. برای شناخت بیشتر نمونه‌های مشابهی را در نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار داده‌ایم. مطالعه شهر سقز برای مکاتباتی صحیح مجموعه و رسیدن به هدف ابتدایی طراحی مجموعه (ایجاد محیطی خوشایند برای خرید کالا؛ دریافت خدمات و ارتباط انسانها با یکدیگر) الزامی بوده است. به کمک تحلیلهایی که از جهات مختلف بر روی سایت انجام شده ، نحوه قرارگیری ساختمان در سایت؛ نحوه جهت‌گیری آن؛ امتدادهای موثر بر ساختمان ، ورودی های آن و … استخراج شده است. از آنجایی که سعی شده که ساختمان بیشترین هماهنگی را با محیط وتلفیقی ازمعماری مدرن وسنتی داشته باشد؛ آنالیز سایت مهمترین ابزارهای طراحی را در اختیار ما گذاشته است. برنامه‌ریزی کالبدی نیز فضاهای مورد نیاز و میزان آنها را مشخص خواهد کرد. بدیهی است که در روند طراحی؛ توجه خاص به ملاحظات دید و منظر و طراحی احجام بر اساس ویژگیهای سایت برای رسیدن به بهترین دیدها و مناسبترین احجام الزامی بوده است.

 

مقدمه
سیری در نظریه‌های تجارت :

تجارت پدیده‌ای است فریبنده و خطرساز که وارد شدن در آن نیاز به آگاهی دارد چه در غیر آن صورت نتیجه آن شریک شدن در نارواییهای بسیار در طول تاریخ است، زیرا کمتر پدید ه‌ای به اندازۀ تجارت مورد اتهام قرار گرفته است. آیا سخن را این طور آغاز می‌کنیم که دهنها را آشوب سازیم و چرا سرآغاز کار را بر صفحه‌های درخشانی که رسالت تاریخی تجارت بر آن نگاشته‌اند قرار نمی‌دهیم. خیر این طور نیست بلکه تنها دلیل آن ـ ضمن اینکه به نقش سازنده تجارت در تسهیل زندگی انسان و انتقال ترقیات بشری اعتقاد داریم ـ آلودگی تجارت جهانی بالکه تنگی چون تجارت برده از آفریقا و آسیا به زمین‌های راقیه استعمار ملتهای عقب‌مانده از کاروان تمدن ـ توسط پیشتاز تمدن صنعتی نظیر انگلیس و فرانسه و ایتالیا و آلمان و بلژیک و ژاپن بوده است که بعد از جنگ جهانی دوم به صورت استعمار نو بروز کرده است.
از نیمه هزاره دوم میلادی تا عصر کمال شرکت خود در عصر تجارت به انواع فضیلتها و رذیلتها در غلطیده است. آنجا که توانسته، در همان مواطن اصلی به بهره‌کشی از انسانها پرداخته‌اند. نوع دیگر تجارت که عموماً درصد رفع نیازهای مصرفی بشری بوده و به کالا محدوده می‌شده است نقش موثری در تاریخ بشر داشته و بیشتر سرافراز است تا سرافکنده، که اساسا رفع مشکل بوده و نه واضح مشکل ـ این تجارت، چای، سیلان و ادویه هندوستان را به ایران و بلاد دیگر بوده فیروزه و پارچه‌های گرانبهای ایران را زینت بخش اندام خوزستان در اقصی نقاط جهان کرده است چرا که فیروزه ایران در سرزمین دیگر یافت ناشدنی بود و پارچه‌های گرانبهای زری وترمه را ملتها خریدار نمی‌توانستند بخرند.
دلیل عمده این تجارت محدوده بودند اینکه در جائی نیاز و مصرف وجود داشته و تولید نبود و یا احیاناً اگر بود خیلی کم بود ـ و در جای دیگر بلعکس تولید بیش از بازار مصرف بود.
تجارت تا قبل از انقلاب صنعتی، به رغم توسعه بسیاری که در عصر رنسانس و به ویژه پس از رواج کشتی بخار پیدا کرد.
انقلاب صنعتی افق تازه‌ای در تقسیم کار و تخصص به وجود آورد به طوری که مبادرت تجاری در چارچوب تولید از یک نقطه جغرافیایی به منظور جبران کمبود مصرف در نقطه جغرافیایی دیگر محدود نماید. در منطق صنعتی، تجاری تقسیم کار بود و اینکه اگر کسی بهتر تولید می‌ کند بیشتر تولید کند تا نیاز ما را هم برطرف و ما هم صنعتی روی آوریم که در آن بهتر از آنها توانیم بود، و دیگر تجارت موکول نشد به اینکه ایران معدن فیروزه دارد، دیگران ندارند.
در گذشته تجارت محدود اما در عین حال لازم بود. رخنه‌ای به هوا و جهانی دیگر و ارتباط با انسانهایی دیگر بود. نشان از بی‌پایانی جهان خلقت داشت، به علاوه، تجارت وسیله‌ای برای مبادله فرهنگی و غنای تولیدات معنوی نیز بوده و در قافله تجارت بودند کسانی که شعر و فلسله ایران را به هندوستان، چین و یونان و سرزمینهای دیگر ببرند و حکمت و معماری آنان را به ایران بیاورند.

 

نیاز به مجموعه‌های تجاری

از دوران انقلاب صنعتی به بعد تجارت همواره اهمیت روزافزونی یافته و بر نقش آن در توسعه و رشد اقتصادی افزوده شده است. تجارت داخلی باعث گسترش در تقسیم کار داخلی کشورهای صنعتی شد که به سرعت آن کشورها از به یکدیگر وابسته نمود و پیشاهنگان انقلاب صنعتی را به این فکر واداشت که ادامه تکامل صنعتی و ادامه تقسیم کار و افزایش بهره‌وری تولید بدون توسل به تجارت بین‌المللی صرفنظر از توجیهی که بنا به پراکنده بودن منابع طبیعی و متفاوت بودن درجه تراکم عوامل تولید در مناطق مختلف جغرافیایی و بالاخره الزام به پاسخگویی به نیازهای حیاتی و ضروری مردم کشورها داشت به نیاز مبرم برای ادامه پیشرفت و تکامل صنعتی تبدیل شد. تحویل صنعتی مرزهای ملی را پشت سر نهاده برای بقا و تعالی خود تقسیم بین‌المللی کار را وجهه همت خود ساخته تا جایی که امروزه برای تولید یک فرآورده صنعتی ـ برخی اوقات ـ همکاری واحدهای مختلف تولید در کشورهای متفاوت لازم است که هر یک بنا به جایگاه خود در تقسیم بین‌المللی کار مرحله‌ای تولید آن فرآورده‌ها و یا تولید قسمتی از آن را به عهده گرفته‌اند در کشورهای رو به توسعه نیز تجارت ایفا کرده است. این نقش که گاهی مخرب و گاه سازنده است عمدتاً از غارت استعمارگرانه، منابع و عوامل تولید آغاز می‌شود و به نقش جدی تجارت بین المللی در توسعه اقتصادی و بویژه صنعتی این کشورها خاتمه می‌یابد. هر چند که این خاتمه‌ای نیست و خود آغاز راهی به پایان است. حالا اینجا این سوال مطرح می‌شود که باید امکان مناسبی برای انجام این امر مهم در نظر گرفت.
با رشد و توسعه شهرها نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به امور یکی از معضلات بزرگ اجتماعی است که گردآوری مجموعه‌هایی اعم از تجاری در یک بستر می‌تواند به حل این مسئله کمک کند.

 

 

 

تعداد صفحات : ۹۵ صفحه

حجم : ۱٫۳ مگابایت

فرمت : فایل Doc -word (قابل ویرایش)

قیمت : ۷۵۰۰ تومان

 

 

پرداخت و دانلود با کلیه کارت های بانکی عضو شتاب

 

 

 

 

رساله مجتمع تجاری ، مطالعات مجتمع تجاری ، پایان نامه مجتمع تجاری ، مطالعات مجتمع تجاری آرمان

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *