معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

زاها حدید ملکه معماری درگذشت

درگذشت زاها حدید

زاها حدید ملکه معماری درگذشت

 

 

زاها حدید، معمار برجسته و صاحب نام عراقی‌ – بریتانیایی، در ۶۵ سالگی درگذشت. وی یکی از بزرگترین معماران معاصر بود که آثار بی نظیری را از خود به جای گذاشته است.

مرکز ورزش های آبی المپیک لندن از جمله آثاری است که معماری آن را زاها حدید بر عهده داشت. او در طول سال های فعالیت هنری اش، آثار گوناگونی خلق کرد که در کشورهای مختلف، از جمله ایتالیا، آلمان و هنگ کنگ ساخته شد.

 

زاها حدید برنده مدال ها و جوایز متعددی شده بود، از جمله “مدال سلطنتی معماری” در بریتانیا و جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۵ که برای طراحی یک مجموعه فرهنگی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان دریافت کرد.

طی ۱۶۷ سال، زاها حدید نخستین زنی بود که مفتخر به دریافت مدال سلطنتی بریتانیا شد.او در سال ۲۰۱۲ لقب تشریفاتی “Dame” را از ملکه بریتانیا دریافت کرده بود.

 

فوت زاها حدید

زاها حدید در سال ۱۹۵۰ در عراق متولد شد. پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال ۱۹۷۲ برای تحصیل در “ای ای”، مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد. پس از فارغ­ التحصیلی، زاها در شرکت معماری استاد سابق خود شروع به کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۹، دفتر مستقل معماری خود را در لندن راه اندازی کرد. او همچنین در همان سال‌­ها، تدریس رشته معماری را در مدرسه معماری لندن آغاز کرد.

او امروز پنجشنبه 12 فروردین 95 ،در بیمارستانی در میامی، و در پی حمله قلبی درگذشت.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *