معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

دانلود نقشه های اتوکدی پل خواجو اصفهان

دانلود نقشه های اتوکدی پل خواجو اصفهان

دانلود نقشه های اتوکدی پل خواجو اصفهان

 

 

پل خواجو یکی از مشهورترین آثار تاریخی شهر اصفهان می باشد. این پل در سال ۱۰۶۰ هجری قمری بر روی رودخانه شهر تاریخی اصفهان به نام زاینده رود ساخته شده است. در ایام قدیم پل خواجو محل عبوری برای عابران و کالسکه ها بوده است. اهمیت این پل درحدی است که برخی از شاعران نیز در آثار خود از آن یاد کرده اند.

با گذشت زمان و ورود خودروها، پل خواجو همانند بقیه پل ها محل گذری برای اتومبیل ها نیز محسوب شد. اما با توجه به آسیب های احتمالی به این اثر ارزشمند تاریخی به علت تردد بیش از حد، راه برای عبور وسایل نقلیه بسته شد و اکنون تنها عابران پیاده می توانند بر روی آن عبور و مرور داشته باشند. پل خواجو دارای ارزش های گردشگری متنوعی می باشد و در راستای این امر برای بازدیدکنندگان تجربه ای تاریخی، تفریحی و… فراهم می کند
پل خواجو از جمله زیباترین بناهای تاریخی ایران در دوره حکومت صفویان بر روی رودخانه زاینده رود اصفهان به دستور شاه عباس دوم ساخته شده است. نام های دیگر پل خواجو عبارتند از: پل شاه، بابا رکن الدین، حسن آباد، شاهی و شیراز. این بنا در بخش شرقی پل سی و سه پل که از آثار تاریخی دیگر اصفهان می باشد، بنا شده است و چیزی در حدود ۱۸۰۰ متر با آن فاصله دارد.

علت نامگذاری این پل واقع شدن در محله خواجو اصفهان است. همچنین ناگفته نماند که خواجو تحریفی از لغت خواجه می باشد که به دلیل احترام به خواجه های دوران صفوی است. پل خواجو در انتهای خیابان کمال اسماعیل اصفهان بنا شده است.

قبل از ساخت پل خواجو، در محل آن پل دیگری به نام حسن بیگ و متعلق به دوران تیموری وجود داشت. شاه عباس دستور تخریب آن را داد و پل خواجوی فعلی بر روی ویرانه های آن ساخته شد.

طبق تحقیقات به عمل آمده توسط تاریخ شناسان، هدفی که شاه عباس دوم از ساخت این پل در نظر داشته، ایجاد اتصال میان محله خواجو با تخت فولاد و راه شیراز بوده است. پس از ساخت این پل تصمیم بر آن شد که از پل به عنوان سد نیز استفاده شود. نقل شده است که خانواده شاه در ساختمانی در میان پل که به بیگلربیگی شهرت داشته و اقامتگاه موقتی محسوب می شده است، لحظات بی نظیری را داشته اند.

در بخش شرقی و غربی میان پل یک بنا با تزئینات نقاشی می بینیم و این مکانی برای دیدن مسابقات شنا و قایق رانی بوده است که پادشاهان و درباریان در آنجا به نظاره می پرداختند.

 

نقشه های اتوکد پل خواجو اصفهان، شامل پلان، نما، برش + فایل سه بعدی اتوکدی به صورت دقیق و کامل

 

 

 

دانلود نقشه های اتوکدی پل خواجو

فرمت فایل: اتوکدی – DWG

 

 

پرداخت و دانلود با کلیه کارت های بانکی عضو شتاب

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *