معمارسرا

دانلود پروژه معماری، نقشه های معماری، پاورپوینت معماری

ایجاد بافت روی دیوار

ایجاد بافت روی دیوار 9878465

ایجاد بافت روی دیوار

 

 

دیوار ها به عنوان یکی از با اهمیت ترین عوامل ایجاد فضا در معماری و معماری داخلی ، بیشترین بار دراماتیک فضا را نیز بر عهده دارند. شاید در زمانی که گمان می کنیم دیوار ها از کمترین پرداخت های تزئینی برخوردارند ، اهمیت آنها هنوز به عنوان یک پس زمینه قدرتمند و سرنوشت ساز برای چیدمان غیر قابل انکار است.

دیوار 001

یکی از روش هایی که در طراحی دیوار های داخلی برای هماهنگی با سبک دکوراسیون و معماری داخلی فضا مورد استفاده قرار می گیرد ، بهره گیری از بافت های مختلف به عنوان پر کننده های فضاست. بافت ها از طریق مواد طبیعی ، مواد مصنوعی ، رنگ ها و متریال جدید و حتی هنر هایی نظیر موزاییک کاری در فضای منزل ایجاد می شوند که احساس مختلف از نرمی تا زبری را به افراد القا می کنند.

به این دلیل به بافت ( Texture ) پر کننده فضا می گویند که در هر جا مورد استفاده قرار گیرد ، باعث شلوغی و ایجاد تأکید در آن قسمت می شود و تنوع مشخصی به فضا می بخشد. نکته مهم نحوه استفاده از بافت های مختلف در فضا های متفاوت است که در این مبحث به استفاده از انواع بافت ها بر روی دیوار می پردازیم.

دیوار 002

  • نکته مهمی که باید به آن توجه داشت ، تطبیق نوع بافت با اندازه و مساحت دیوار های فضای داخلی است. دیوار های اصلی ، دیوار های راهرو ها ، بالای شومینه ها حتی قسمت هایی از در و فریم پنجره ها در مقیاس کوچک ، سطوح بافت پذیر هستند.
  • در کنار استفاده از مواد طبیعی مانند سنگ و چوب ، مدل های پیش ساخته مصنوعی این مواد با جلوه ها و بافت های بسیار نزدیک به طبیعی در بازار وجود دارند. مزیت این پنل ها در سبکی و راحتی اجرای آنهاست. اگر دوست دارید بر روی شومینه ، ستون یا قسمتی از دیوار منزل تان تنوعی ایجاد کنید و از نمای سنگ صیقل نیافته با طرح و رنگی انتخابی بهره ببرید ، سطوح پیش ساخته سنگی و آجری در رنگ های متنوع این قابلیت را به طرح شما خواهند داد. این سطوح پیش ساخته ، ضد حریق ، ضدخوردگی و فرسایش سریع هستند و شما می توانید با اطمینان از آنها در فضای داخلی منزل تان بهره گیرید. البته در هنگام بکار گیری این نوع بافت ها توجه داشته باشید که رنگ و میزان تیرگی آن ، میزان درشتی بافت ایجاد شده و مساحت سطح کار شده بسیار اهمیت دارد.

 

دیوار زرشکی

 

 

  • بافت سنگ ، حس سختی و زبری خاصی ایجاد می کند و هر قدر این بافت درشت تر و برجستگی ها و فرو رفتگی ها بیشتر باشد ، پر کنندگی فضا بیشتر و اغراق در تنوع بارز تر می شود. بافت سنگی می تواند از سرامیک صیقلی یا مرمر شروع شود و تا خرده سنگ ها و سنگ های آنتیک با سطوح بسیار زبر و صیقل نیافته ادامه یابد.
  • مواد طبیعی ساده و قابل دسترس برای همگان ، مثل خرده سنگ ها یا خرده کاشی ها ، سرامیک ها یا شیشه های رنگی ، از دیگر مواردی هستند که یک فرد آماتور باذوق ، به راحتی می تواند آنها را بر روی دیوار اجرا کند. این گونه مواد طبیعی مثل خرده سنگ ها را می توان در بستری از سیمان یا چسب بتون که بر روی دیوار کشیده شده است ، با طرح های متفاوت قرار داد. سنگ ها با وزن کمی که دارند در داخل سیمان و چسب بتون می چسبند و نمایی متنوع ایجاد می کنند و در نهایت برای پرداخت نهایی و ایجاد جلوه ای براق ، می توان در صورت تمایل بر روی سنگ ها از اسپری کیلر استفاده کرد. نحوه ترتیب سنگ ها روی دیوار می تواند نامنظم ، منظم و متراکم ، خطی ، به صورت قاب یا فریم ، باند یا اشکالی همچون لوزی ، دایره و … باشد.
  • به غیر از موارد ذکر شده می توان به نخ ها ، ریسمان های کنفی مواد نایلونی ، مهره ها و تکمه ها ، تکه های پارچه ، مقوا و حتی کاهگل نیز برای ایجاد بافت اشاره کرد.
  • علاوه بر این مواد ، رنگ های فانتزی و خمیر هایی که دانه های شن یا تکه های مواد رنگین با فرم ها و طرح های متفاوت دارند ، طرح های زیبایی بر روی دیوار خلق می کنند. اگر نوجوان خوش ذوقی دارید ، می توانید از او بخواهید با استفاده از این نوع وسایل ، دیوار های اتاقش را تزئین کند.
  • موزاییک کاری و استفاده از سرامیک های کوچک و بزرگ نیز شیوه دیگری برای ایجاد بافت بر روی دیوار ها هستند. اینگونه بافت ها به غیر از بافت حاصل از مواد طبیعی ، نقش و رنگ خاصی را هم به معرض نمایش می گذارند. برای موزاییک کاری ، سطح دیوار را با ملات ، سیمان یا چسب بتون و در موارد سبک تر چسب کاغذ دیواری پوشانده و سرامیک ها را با طرح دلخواه روی آن بچسبانید ، سپس با دوغاب بین بند ها را پر کنید و با دستمال روی آن را بکشید تا یکدست شود.

 

ایجاد بافت روی دیوار

ایجاد بافت روی دیوار

 

در نصب موزاییک های خرد و کوچک و قطعات شیشه و کاشی بر روی دیوار ، بهتر است به جای چسب موزاییک یا کاشی ، از چسب بتون استفاده کنید. این حالت در دیوار هایی که در معرض ریسک بالایی قرار دارند اهمیت بیشتری می یابد. مثلا برای موزاییک کاری دیوار نزدیک به سرویس های بهداشتی یا دیوار هایی که روی شومینه فقط با یک لایه گچ و بدون آرماتور بندی از دودکش شومینه محافظت می کنند ، باید از چسب قوی تر استفاده شود.

رنگ آمیزی بافت دیوار

دکال

  • مواد طبیعی خاص تر نظیر سنگ های تراورتن که در اصطلاح آنتیک نامیده می شوند ، نیز گزینه دیگری برای دیزاین دیوار ها هستند. این سنگ ها از این جهت آنتیک نامیده می شوند که رنگ و جلوه صیقل نیافته آنان حالتی قدیمی به آنها می دهد و و در بعضی موارد پس از نصب این سنگ ها ، بازپرداخت هایی دیگر در بند کشی و ورودی سنگ ها صورت می گیرد که باز هم آنها کهنه تر نشان می دهد. سنگ های آنتیک در فضای داخلی جلوه ای بسیار چشمگیر ایجاد می کنند و رابطه ای زنده و عملی بین سنت ها و تجدد برقرار می سازند. ترکیب این سنگ ها با مواد دیگر مثل چوب ، سیمان ، شیشه و نظایر آنها ، می تواند نتایج زیباتری به بار آورد. سنگ های آنتیک به صورت اشکال هندسی مختلف با اندازه های متفاوت در می آیند که بسیار مقاومند و در برابر رطوبت ، سرما و گرما پایداری لازم را دارند و می توانند در دو فضای داخلی و خارجی به کار گرفته شوند.

 

 

ایجاد بافت روی دیوار

این نوع سنگ ها ، در باند بین کاشی ها ، در آشپزخانه ، نمای دیوار های اصلی ، سکو ها ، ستون ها ، قرنیز پای دیوار ها ، اطراف ورودی شومینه ، اُپن آشپزخانه ، سرویس های بهداشتی و کف استفاده می شوند. حتی رویه میز ها و سطوحی که در تماس با آب هستند ، مثل استخر منازل ، پله ها و فضای اطراف پله ها می توانند جای مناسبی برای به کار گیری این نوع سنگ ها باشند. در سرویس های بهداشتی ، هم در دیوار ها و حتی فریم آینه ها و هم در نمای وان ، جکوزی و روشویی ، این نوع سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  • زمانی که برای تزئین دیوار از مواد متفاوت در کنار هم استفاده می کنید در واقع نوعی کلاژ به وجود می آورید. کلاژ ها انواع و اقسام متفاوتی دارند و جذابیت زیادی به دکوراسیون داخلی می دهند. کلاژ ها می توانند سبک و شیوه طراحی داخل منازل را تعریف یا کامل کنند و طرز تفکر و عقاید ساکنان منزل را به صورتی سمبلیک به معرض نمایش بگذارند. از این رو می توان گفت زمانی که کلاژ بر روی دیوار در جهت ایجاد بافت به کار می رود ، بافت معنادار و سمبلیکی به وجود می آورد که در جای خود بسیار ارزشمند است.

نورپردازی

نورپردازی بر روی بافت به اندازه اجرای آن اهمیت دارد و در واقع از پروسه اجرای بافت جدا نیست.

  • حتما در بالا یا روبروی دیواری که به آن بافت داده اید ، از نور های نقطه ای هالوژن یا بازویی متحرک که قابلیت تنظیم نور را در جهتی خاص دارند استفاده کنید زیرا نورپردازی درست ، فرورفتگی ها و برجستگی های بافت را در معرض دید قرار می دهند.
  • سعی کنید وقتی از یک سمت به دیوار نورپردازی می کنید ، سمت مخالف را نور ندهید تا اثر جلوه به دست آمده را خنثی نسازد.
  • بهتر است برای دیوار های بزرگتر ، از چندین نور در امتداد یکدیگر و یا فواصل مساوی استفاده کنید.

ایجاد بافت روی دیوار

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
Twitter Facebook Digg yahoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *